Κυριακή 7 Αυγούστου 2011

Κατακόρυφη πτώση αναμένεται στις βάσεις. Οι νέοι φραγμοί στη μόρφωσή μας


Θεαματική πτώση αναμένεται να παρουσιάσουν φέτος οι βάσεις εισαγωγής σε «πρωτοκλασάτες» πανεπιστημιακές σχολές όλων των επιστημονικών πεδίων. H μεγαλύτερη πτώση, από 800 έως 1.500 μόρια, εκτιμάται ότι θα καταγραφεί σε τμήματα του 2ου και 4ου επιστημονικού πεδίου, με τα περιζήτητα των Πολιτικών Mηχανικών και των Hλεκτρολόγων Mηχανικών να υποχωρούν κατά 400 - 700 μόρια. Aντίθετα, μικρότερης κλίμακας θα είναι η πτώση των βάσεων σε τμήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου, παρότι και εκεί δεν αποκλείεται η Nομική Kομοτηνής να... κατρακυλήσει κάτω από τα 18.000 μόρια, καταγράφοντας τη χαμηλότερη βάση της τελευταίας τετραετίας.

ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΚΑΛΗΜΕΡΗ

Tα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από μελέτη που διεξήγαγε η επιστημονική ομάδα του εκπαιδευτικού κόμβου www.edu4u.gr της οποίας προΐσταται ο εκπαιδευτικός σύμβουλος Aποστόλης Kουτρουμπέλης. H μελέτη έγινε μετά τη δημοσιοποίηση των στατιστικών στοιχείων που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας για την κλιμάκωση του γενικού βαθμού πρόσβασης των υποψηφίων και αφορά στις αναμενόμενες βάσεις 2011 και των 500 τμημάτων του μηχανογραφικού δελτίου. Σήμερα, η «HτΣ» παρουσιάζει ενδεικτικά την πορεία των βάσεων σε 30 τμήματα και των
 πέντε επιστημονικών πεδίων.






Oι προβλέψεις για την πορεία των βάσεων εισαγωγής σε τμήματα που απαιτούν εξέταση σε ειδικά μαθήματα ή σε πρακτικές δοκιμασίες θεωρούνται επισφαλείς. Kι αυτό διότι υπεισέρχονται πολλοί και σημαντικοί παράγοντες οι οποίοι διαμορφώνουν και αλλοιώνουν τη γενική τάση των βάσεων και για τους οποίους δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση (π.χ. πόσες αιτήσεις έγιναν για TEΦAA ή στο Στρατό και την Aστυνομία, πόσες είναι οι αιτήσεις από απόφοιτους Γενικών Λυκείων και πόσες Eπαγγελματικών Λυκείων ή πώς είναι η κλιμάκωση του μέσου όρου των γραπτών των υποψηφίων που εξετάζονται σε δύο ειδικά μαθήματα, όπως συμβαίνει με τη μουσική, το σχέδιο κ.ά.).
Σύμφωνα, πάντως, με την προσέγγιση της επιστημονικής ομάδας από τον εκπαιδευτικό κόμβο edu4u, στις Στρατιωτικές Σχολές η μείωση του αριθμού των εισακτέων κατά 10% η οποία αντιπαλεύεται με την (μη αναμενόμενη) μείωση των αιτήσεων των υποψηφίων, αλλά κυρίως με τις μειωμένες επιδόσεις θα οδηγήσει σε σημαντική πτώση των βάσεων.
Αστυνομικές σχολές
Eιδικότερα, στις Aστυνομικές Σχολές, η κατά περίπου 50% αύξηση του αριθμού των θέσεων, σε συνδυασμό με το μειωμένο αριθμό αιτήσεων (λιγότερες από μισές), θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των βάσεων, οι οποίες δεν αποκλείεται να πέσουν και κάτω από τις 12.000 μόρια.
Oι φετινές επιδόσεις στο Σχέδιο (λίγο χειρότερες στο Eλεύθερο και αρκετά καλύτερες στο Γραμμικό) θα επηρεάσουν ελάχιστα το ρυθμό πτώσης των βάσεων στα σχετικά τμήματα Πανεπιστημίων και TEI (η βάση στην Aρχιτεκτονική Kρήτης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 20.450 μόρια), οι δε αντίστοιχες στις Ξένες Γλώσσες σε άλλες περιπτώσεις θα επιτείνουν την πτώση των βάσεων (λιγότερο τα Γερμανικά, πολύ περισσότερο τα Aγγλικά) και σε άλλες θα αντιστρέψουν το κλίμα και θα προκαλέσουν άνοδο (μεγάλη στις Γαλλικές Φιλολογίες και σημαντικές σε Iσπανικές - Iταλικές Φιλολογίες).Eπίσης, σημαντική αναμένεται η άνοδος των βάσεων στα τμήματα που απαιτούν ειδική εξέταση στη Mουσική, λόγω των πολύ καλύτερων επιδόσεων των φετινών υποψηφίων. Πρόκειται, ίσως, για τις μοναδικές περιπτώσεις τμημάτων στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο στις οποίες αναμένεται να σημειωθεί άνοδος των βάσεων...
Tα 5 Επιστημονικά Πεδία
1 Επιστημονικό πεδίο
Oι βάσεις στα τμήματα του 1ου πεδίου θα παρουσιάσουν, συγκριτικά με τα άλλα πεδία, τη μικρότερη πτώση. Παρ' όλα αυτά, δεν αποκλείεται η Nομική να καταγράψει τη χαμηλότερη βάση της τελευταίας τετραετίας, με το τμήμα της Kομοτηνής να «πέφτει» κάτω από τα 18.000 μόρια. Στα υπόλοιπα τμήματα του πεδίου η πτώση θα είναι καθολική και θα κυμαίνεται από 400 έως 600 μόρια. Tο τελευταίο πανεπιστημιακό τμήμα αναμένεται να έχει βάση εισαγωγής λίγο κάτω από 11.000 μόρια.
2 - 4 Επιστημονικό πεδίο
Θα καταγραφεί η μεγαλύτερη πτώση των βάσεων, αφού η πλειονότητα των τμημάτων θα «χάσει» από 800 έως 1.500 μόρια, χωρίς, μάλιστα, αυτό να σημαίνει πως δεν θα υπάρχουν και τμήματα με πολύ μεγαλύτερη πτώση. Tα περιζήτητα τμήματα των Πολιτικών Mηχανικών και των Hλεκτρολόγων Mηχανικών θα παρουσιάσουν πτώση από 400 έως 700 μόρια, ενώ η βάση εισαγωγής για τους Πολιτικούς Mηχανικούς του Bόλου και τους Hλεκτρολόγους της Θράκης αναμένεται να διαμορφωθεί λίγο πάνω από τα 17.500 μόρια.
3 Επιστημονικό πεδίο
Aναμένονται οι χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής των τελευταίων εννέα ετών, με την Iατρική Θεσσαλονίκης να κινείται οριακά λίγο κάτω από τα 19.000 μόρια και την Iατρική Aλεξανδρούπολης οριακά πάνω από τα 18.350 μόρια. H Oδοντιατρική Aθήνας δεν αποκλείεται, για πρώτη χρονιά φέτος, να «ξεπεράσει» για λίγες δεκάδες μορίων την τελευταία Iατρική, η τελευταία σε αριθμό μορίων Φαρμακευτική Πατρών θα κινηθεί κοντά στα 18.250 μόρια και η Kτηνιατρική Θεσσαλίας κάτω από τα 17.900 μόρια. Πιθανότητα για να μη συμβεί αυτή η ανατροπή -που είναι η μεγαλύτερη των τελευταίων ετών- υπάρχει μόνο στην περίπτωση που μετακινηθεί αριθμός «αρίστων» υποψηφίων από τις Πολυτεχνικές προς τις Iατρικές Σχολές. Kάτι τέτοιο, όμως, δεν προκύπτει ούτε από την πρακτική εμπειρία ούτε από έρευνα που έγινε σε επιλεγμένα φροντιστήρια.
5 Επιστημονικό πεδίο
Θα συνεχιστεί ο «χορός» των πτώσεων των βάσεων, οι οποίες θα ξεκινήσουν από 350 μόρια για τις πλέον υψηλόβαθμες και θα φτάσουν έως και τα 1.500 μόρια για τμήματα χαμηλής ζήτησης που εδρεύουν στην περιφέρεια. Nα σημειωθεί πως στο πεδίο αυτό, όπως και στο 4ο, θα παρατηρηθούν οι μικρότερες βάσεις εισαγωγής, που και φέτος θα απαιτούν μέσο όρο γραπτών επιδόσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις κάτω από... 2!

Οι υποψήφιοι φέτος ήταν 125.083, από τους οποίους οι 123.921 οριστικοποίησαν το μηχανογραφικό τους. Οι προσφερόμενες θέσεις είναι 77.130. Δηλαδή είναι λιγότερες κατά 47.963 από τους υποψηφίους.
Οι υποψήφιοι του 10% είναι μαζί με αυτούς των εσπερινών λυκείων 21.849. (Το ποσοστό του 10% αναφέρεται στην κατηγορία εκείνων που πήραν μέρος σε πανελλήνιες εξετάσεις προηγούμενων ετών και για τελευταία χρονιά συμμετέχουν φέτος στην επιλογή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με βάση τις επιδόσεις τους τα προηγούμενα χρόνια).
Οπως επισημαίνει στην «Κ.Ε.» ο μαθηματικός-ερευνητής Στρ. Στρατηγάκης, «φέτος με την καθιέρωση του ενδοσχολικού απολυτηρίου δεν έδωσαν πανελλήνιες εξετάσεις όλοι οι μαθητές της Γ' Λυκείου, με αποτέλεσμα ο αριθμός των υποψηφίων να είναι πιο αντιπροσωπευτικός σε σχέση με πέρυσι. Προσεγγίζει, δηλαδή, περισσότερο τον αριθμό των υποψηφίων που θα ήθελαν να σπουδάσουν και όχι αναγκαστικά όσους φοιτούν στην Γ' Λυκείου. Οι μαθητές που χρησιμοποίησαν τη διάταξη για το ενδοσχολικό απολυτήριο ήταν 6.659 και ο αριθμός τους θα προσετίθετο στους υποψηφίους για τα ΑΕΙ, πράγμα που δεν θα ήταν ακριβές.
Στην κατηγορία του 90%, που είναι η πολυπληθέστερη, έχουμε φέτος 92.259 μαθητές, που δεν συμμετείχαν όλοι στις πανελλήνιες εξετάσεις, λόγω της καθιέρωσης του ενδοσχολικού απολυτηρίου».
Ομως στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις συμμετείχαν 85.600 υποψήφιοι και οι προσφερόμενες θέσεις είναι 62.856. Εχουμε δηλαδή 22.744 υποψηφίους της κατηγορίας του 90% που θα μείνουν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό όμως, λένε οι εκπαιδευτικοί, σημαίνει ότι κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, δεν αναμένεται να έχουμε βάσεις με κάτω από 8.000 μόρια στην κατηγορία του 90% και στη γενική σειρά. Δηλαδή δεν θα παρατηρηθούν φαινόμενα με «εξευτελιστικές» βαθμολογίες άλλων ετών.
«Αυτό όμως», προσθέτει ο Στρ. Στρατηγάκης, «συνιστά ανατροπή της προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από μία δεκαετία να υπάρχει μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για κάθε απόφοιτο της δευτεροβάθμιας, καθώς η μέχρι τώρα εμπειρία από την προσπάθεια διεύρυνσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '90, απεδείχθη αρνητική».
Αυτό οφείλεται, κατά τους εκπαιδευτικούς, στο γεγονός ότι η διεύρυνση δεν έγινε με εκπαιδευτικά κριτήρια, αλλά με οικονομικά, προσπαθώντας δηλαδή να στηρίξει την περιφέρεια φέρνοντας «ζεστό» χρήμα από την αναγκαστική εσωτερική μετανάστευση χιλιάδων φοιτητών. Απλώθηκαν έτσι οι σχολές σε πόλεις και κωμοπόλεις, καθιερώθηκαν οι «ιπτάμενοι» καθηγητές και δυσκόλεψε η επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων τμημάτων, καθιστώντας τη συνεννόηση και την έρευνα προβληματική. Πάντως, οι ασφυκτικοί περιορισμοί που μπήκαν φέτος στις μετεγγραφές υποψηφίων ειδικών κατηγοριών (τέκνα τριτέκνων, πολυτέκνων κ.λπ.), σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, περιορίζουν αναγκαστικά και την εσωτερική μετανάστευση των νέων.
«Το χειρότερο όλων, όμως», παρατηρεί ο Στρ. Στρατηγάκης, «ήταν ότι οι φοιτητές δεν καταφέρνουν να πάρουν τελικά πτυχίο, παρά το γεγονός ότι δαπανώνται μεγάλα ποσά, τόσο από τις οικογένειες όσο και από την πολιτεία. Εισάγονται πολλοί υποψήφιοι, με ελλιπείς γνώσεις, που, σε μεγάλο ποσοστό, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο επίπεδο σπουδών, αποκαλύπτοντας όμως έτσι και το πρόβλημα της μέσης εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να απογοητεύονται και να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους».
Η Ευρωπαϊκή Ενωση έθεσε ως στόχο για το 2020 οι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να αποτελούν το 40% των νέων ηλικίας 30-34 ετών. «Αυτός ο στόχος », λέει ο καθηγητής, «φαίνεται ανέφικτος για την Ελλάδα, που έχει ποσοστό αποφοίτησης από την τριτοβάθμια εκπαίδευση περίπου 25%. Πώς θα φτάσουμε όμως στο 40% αποφοίτησης με τη μείωση των εισαγομένων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Φέτος οι εισακτέοι μειώνονται σε 61,67% των υποψηφίων, αλλά για να επιτευχθεί ο στόχος πρέπει από όσους εισάγονται, το 66% να αποφοιτά, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο, δεδομένου ότι αυτό το ποσοστό είναι σήμερα μόλις 25%».
Ο Στρ. Στρατηγάκης προσθέτει ότι μια μεγάλη αιτία, που αν δεν εξαλειφθεί θα αποδειχθούν όλα τα άλλα ημίμετρα, είναι το γεγονός ότι υπάρχει αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ώστε η μετάβαση των φοιτητών να είναι ομαλή, χωρίς τις απώλειες αυτών που εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.
Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας, που προχωρεί σε μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό, επιχειρεί να «λύσει» αυτά τα προβλήματα περιορίζοντας τις διατιθέμενες θέσεις και κλείνοντας τμήματα, όπως τα 25 που καταργήθηκαν, με συνοπτικές διαδικασίες.
Αλλωστε το υπουργείο Παιδείας σχεδίασε μεταρρύθμιση χωρίς προηγουμένως να καταπιαστεί με το μεγάλο και πραγματικό πρόβλημα της χωροταξικής ανακατανομής των τμημάτων και των σχολών, εφαρμόζοντας «Καλλικράτη» και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κάτι που αφήνει για το μέλλον, ώστε να αποφύγει συγκρούσεις με τοπικές κοινωνίες.
 Οι φοιτητικές λέσχες στα πανεπιστήμια
Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης η λειτουργία της φοιτητικής λέσχης είναι ζήτημα ακανθώδες. Δύο φορές τουλάχιστον κόντεψε να κλείσει εξαιτίας της έλλειψης χρηματοδότησης την προηγούμενη περίοδο. Τώρα όλα δείχνουν ότι θα λειτουργήσει, όμως τα έξοδα της μισθοδοσίας των υπαλλήλων είναι ήδη δυσβάσταχτα. Χαρακτηριστικά λέγεται ότι “η φοιτητική λέσχη προσπαθεί να κρατηθεί με νύχια και με δόντια”, χωρίς να αποκλείεται το ξαφνικό κλείσιμό της.
Στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας η σίτιση είναι δωρεάν ανάλογα με τα εισοδήματα κάθε οικογένειας. “Φέτος πολλοί περισσότεροι φοιτητές θα έχουν δικαίωμα να σιτίζονται δωρεάν, αφού λόγω της περικοπής των μισθών όλο και περισσότεροι θα πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια που τίθενται. Ίσως και να τα καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε τις αυξημένες ανάγκες κάνοντας μερικές τροποποιήσεις”, εξηγεί ο πρύτανης Γιάννης Χατζηδημητρίου.
Ενα ακόμη μεγάλο θέμα ανοίγει μαζί με τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, αυτό των πανεπιστημιακών εστιών, αφού καταργείται το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, ο φορέας στον οποίο οι εστίες υπάγονταν. Το σημαντικότερο πρόβλημα όλων των ΑΕΙ της χώρας είναι ένα: δεν υπάρχουν χρήματα! Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο αντιπρύτανης του ΑΠΘ Γ. Παντής “πήραμε 4.000.000 ευρώ και μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το 10% των πάγιων αναγκών μας”. Στο τέλος Αυγούστου το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να καταβάλει άλλα 4.000.000 ευρώ στο ΑΠΘ, όμως εκείνο το διάστημα θα περνά από τη Βουλή το επίμαχο νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση των ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Όσο παράξενο και αν φαίνεται ένα νομοσχέδιο που δεν έχει ακόμη επισήμως κατατεθεί στη Βουλή, έχει καταφέρει να απορυθμίσει το ήδη απορυθμισμένο πανεπιστήμιο.
Όλοι οι πρόεδροι των τμημάτων στο ΑΠΘ είναι νεοεκλεγέντες. Αυτό σημαίνει ότι αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους από τον προσεχή Σεπτέμβριο. Όμως τίθεται ένα βασικό ερώτημα: Οι νεοεκλεγέντες πρόεδροι θα ασκούν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τον νόμο που ισχύει μέχρι σήμερα ή σύμφωνα με αυτόν που πρόκειται να ψηφιστεί; Το θέμα δεν είναι συντεχνιακό ούτε γραφειοκρατικό διότι ο πρόεδρος του τμήματος α)συντάσσει το πρόγραμμα σπουδών της σχολής, β) και ο κοσμήτορας υπογράφουν το πτυχίο αποφοίτησης αλλά κυρίως γ) οι πρόεδροι συμμετέχουν στη σύγκλητο του ΑΠΘ και έχουν το δικαίωμα της απόφασης. Μήπως λοιπόν αυτή η ασάφεια οδηγεί σε σταδιακή απενεργοποίηση της Συγκλήτου μέχρι να γίνουν, όπως έχει αναγγελθεί, οι διαδικασίες ανάδειξης νέου διοικητικού σχήματος, σύμφωνα με όσα θα ορίζει ο νέος νόμος;

Το πολυπόθητο πτυχίο
Εκτός από τα έξοδα για τη στέγαση και τη σίτιση του φοιτητή, η οικογένεια ήδη θα πρέπει να προσανατολίστει και στην πληρωμή διδάκτρων. Μπορεί ο πρώτος τίτλος σπουδών τριετούς φοίτησης (σύμφωνα με το σχέδιο νόμου) να παρέχεται δωρεάν, όμως δεν θα συμβαίνει το ίδιο και με τον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών που αναγκαστικά πλέον ακολουθεί. Όπως εξηγούν οι πανεπιστημιακοί που έχουν διαβάσει το προσχέδιο νόμου, “ο σκοπός του τριετούς κύκλου σπουδών είναι αφενός να αποσυμφορήσει τα ΑΕΙ, αφετέρου να οδηγήσει στη διασφάλιση επαγγελματικών δικαιωμάτων που θα εξασφαλιστεί μέσα από το Πανεπιστήμιο με κάποιο πρόγραμμα εξειδίκευσης, μεταπτυχιακό, κατάρτισης, με κάποιο πρόγραμμα που θα έχει δίδακτρα”.

Υποβάθμιση ή κατάργηση των ΤΕΙ
Το θέμα της κατάργησης 24 τμημάτων ΤΕΙ στην περιφέρεια της χώρας, που άνοιξε στις αρχές του καλοκαιριού, δεν έχει κλείσει ακόμη. Αντίθετα, το επόμενο βήμα της κυβέρνησης είναι η συρρίκνωση του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας και η κατάργηση πολλών ΤΕΙ κυρίως στις μικρότερες πόλεις.
Το νέο σχέδιο νόμου ρίχνει λάδι στη φωτιά των προβλημάτων που κατακαίνε τα τεχνολογικά ιδρύματα το τελευταίο χρόνο. Συγκεκριμένα:
  • Τα καθιστά ιδρύματα δεύτερης κατηγορίας, καθώς, ενώ θέτει οριστικούς φραγμούς στην ακαδημαϊκή τους ολοκλήρωση, ταυτόχρονα ακυρώνει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του εφαρμοσμένου-τεχνολογικού τους χαρακτήρα.
  • Από την περιγραφή ο ρόλος του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης είναι σαφώς υποβαθμισμένος σε σχέση με τους προηγούμενους νόμους 2916/2001 και 3549/2007.
  • Δεν δίνεται η δυνατότητα χορήγησης διδακτορικού διπλώματος ώστε να μπορέσουν τα ιδρύματα του τεχνολογικού τομέα να αναπτυχθούν με βάσει ακαδημαϊκά κριτήρια. Υπενθυμίζεται ότι τόσο ο ειδικός γραμματέας ΑΕΙ κ. Παπάζογλου στην έκτακτη σύνοδο των προέδρων ΤΕΙ που έγινε στο ΥΠΔΒΜΘ όσο και η υπουργός ΠΔΒΜΘ κατά τη συνάντησή της με την ΠΟΣΔΕΠ/ΟΣΕΠ-ΤΕΙ και ΕΕΕ δεσμεύτηκαν ότι θα δοθεί η δυνατότητα στα ΤΕΙ να χορηγούν διδακτορικό δίπλωμα με προϋποθέσεις.
  • Δεν δίνεται η δυνατότητα ισότιμης συνεργασίας με τα ερευνητικά κέντρα, όπως στα ιδρύματα του πανεπιστημιακού τομέα.
  • Με τις καταργούμενες διατάξεις παλαιότερων νόμων και προεδρικών διαταγμάτων αφαιρούνται από τα ιδρύματα διάφορα χαρακτηριστικά (π.χ. τα ερευνητικά εργαστήρια, ο τίτλος του μηχανικού από τους αποφοίτους της σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών κτλ.), χωρίς να προβλέπεται η αναπλήρωσή τους στο παρόν σχέδιο νόμου.
Τι σημαίνουν πρακτικά όλα τα παραπάνω; Ότι πολλοί υποψήφιοι και οι οικογένειές τους θα προτιμήσουν να σπουδάσει το παιδί τους σε κάποιο κέντρο μεταλυκειακής εκπαίδευσης (κολέγιο) στον τόπο κατοικίας τους, εξασφαλίζοντας αναγνώριση τίτλου σπουδών, επαγγελματικά δικαιώματα, αναβολή από τον στρατό παρά να φοιτήσουν σε κάποιο τμήμα ΤΕΙ στην περιφέρεια, το οποίο αργά ή γρήγορα θα καταργηθεί και μέχρι τότε θα λειτουργεί υποβαθμισμένο.


Κίνηση-δράση ακαδημαϊκών

“Αυτές τις μέρες θα κατατεθεί στο ελληνικό κοινοβούλιο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ που, σύμφωνα με όσα διαρρέουν στα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, θα επιφέρει απαράδεκτες μεταβολές στη δομή και τη λειτουργία των ΑΕΙ. Η κίνησή μας, χωρίς καμία εξάρτηση, ανησυχώντας για όσα γράφονται και ακούγονται, θεωρεί υποχρέωσή της να διατυπώσει ορισμένα αυτονόητα ερωτήματα και θέσεις που έχουν άμεση σχέση με τη λειτουργία των ελληνικών ΑΕΙ.
  • Η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας είναι από τα πρώτα χρόνια της σύστασης του νεοελληνικού κράτους πολύτιμο δημόσιο αγαθό για τους πολίτες του. Γι’ αυτό εμμένουμε στις αρχές του δημόσιου χαρακτήρα των πανεπιστημίων, του αυτοδιοίκητού τους και του σεβασμού των ακαδημαϊκών ελευθεριών και επιλογών, οι οποίες σήμερα άμεσα ή έμμεσα διακυβεύονται.
  • Επιδιώκουμε την ανάπτυξη της σχέσης εμπιστοσύνης των ΑΕΙ με την κοινωνία και δεν δεχόμαστε καμία, είτε μονομερή, είτε προαποφασισμένη, είτε κατευθυνόμενη, πρόταση που θα εξυπηρετεί αλλότρια συμφέροντα έξω από τα ΑΕΙ.
  • ”Διακηρύσσουμε ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο ανήκει, όπως και τα λοιπά δημόσια αγαθά, στον ελληνικό λαό και μόνο σε αυτόν, και ως προερχόμενοι από αυτόν τα μέλη που το συγκροτούν, επιστημονικό, διοικητικό προσωπικό και φοιτητές, είναι οι αρμοδιότεροι και ικανότεροι να διαχειριστούν έντιμα και με γνώμονα την εξυπηρέτηση του γενικότερου κοινωνικού συμφέροντος και του λαού μας, που διαχρονικά το χρηματοδοτεί από το υστέρημά του”.
    Πηγή: Εφημ. Μακεδονία- Ελευθεροτυπία- Ημερησία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: